štvrtok 10. marca 2016

Krátka recenzia Dibuk Sága

Krátka recenzia Dibuk Sága

V tomto okamihu je Dibuk Sága možné kúpiť u Slovak Telekomu na paušál, namiesto mobilu, tabletu alebo GoPro kamery. Pre paušál Happy M a lepší môžte dostať Dibuk za 1 Euro mesačne. Možno preto sú tieto čitačky na internetových bazároch dostupné v tomto okamihu za nejakých 60Euro.
Jednu som si kúpil v nádeji že nájdem spôsob ako do Androidu na čítačke nainštalovať nejaké rozumnejšie aplikácie na čítanie.

Suché čísla zo stránky Dibuk.eu:

Technické špecifikácie

Displej:
  • 6″ E Ink Carta (1448×1072) s nasvietením
  • Dotykové ovládanie: áno
Výkon:
  • Procesor: 1 GHz
  • Operačná pamäť RAM: 512 MB
Vnútorná pamäť:
  • Základná pamäť: 4 GB
  • Možnosť rozšírenia: Micro SD karta (až do 32 GB)
Pripojiteľnosť:
  • 3G: nie
  • Wi-Fi: áno
  • Bluetooth: nie
Rozhrania a funkcie:
  • USB rozhranie: micro USB
  • Slot na pamäťové karty Micro SD (až do 32 GB)
  • Audio výstup: nie
  • Reproduktory: nie
  • Akcelerometer (g-sensor): nie
Podporované formáty:
  • E-knihy: EPUB, MOBI, FB2
  • Dokumenty: TXT, RTF, DOC, HTML
  • Audio: nie
Batéria:
  • Lithium-Pol, 1500 mAh
Fyzické rozmery:
  • Šírka: 116 mm
  • Výška: 169 mm
  • Hrúbka: 9,5 mm
  • Váha: 190 g

Hardware čítačky

Ničím výnimočné telo prístroja. Páčia sa mi rovné hrany a povrchy, rovnomerné zaoblenia - bude sa mi na to dobre vyrábať púzdro. Na spodnom okraji tlačidlo vypínania a zapínania, na prednej časti rámika jediné tlačidko Home. Škoda že to nemá štandardné Androidovské tlačidlá. Kúpil som túto čítačku v nádeji že sa neskôr bude dať hacknúť a nainštalovať na to napríklad Coolreader. A po hacknutí mi tri tlačítka budú veľmi chýbať a budem sa musieť zmieriť s tlačidlom na obrazovke (button saviour alebo podobná aplikácia). Na hacnutom Nook Simple Touch v ďalekej minulosti ma toto štvalo najviac.

Displej je úžasný. Má vyššie rozlíšenie a subjektívne trošku lepší kontrast než dva a pol roka starý PocketBook Touch Lux. Privítal by som jemnejšie nastavenie intenzity osvetlenia. Osvetlenie je rovnomernejšie než má Kindle Paperwhite 1 a PocketBook Touch Lux. Nerovnomernosť na spodnom okraji displeja je úplne minimálna. Technológia očividne pokročila.

Dotyk je snímaný infra-červeno. Takže čítačka sa nebude dať ovládať po vložení do igelitového vrecka tak ako mizerné odporové alebo najrozšírenejšie kapacitné obrazovky. Igelitové vrecko "ziplock" čítačku ochráni na pláži alebo pri čítaní vo vani.
Infra dotyk znamená tiež že display je pomerne hlboko utopený pod okrajom a okraje rámika sú kolmo na povrch displeja, takže bočné svetlo vrhá tieň na display. Bežné čítačky s kapacitným snímaním dotyku majú rámik okolo displeja skosený aby nebrhal tieň pri osvetlení zboku.

Software:

Software je *VEĽMI* sparťanský.
Som majiteľom čítačky PocketBook Touch Lux. Predtým som mal Kindle Paperwhite. Paperwhite som predal keď PocketBook prišiel na trh s prisvetleným Touch Lux. Dôvod predaja bol že ma strašne štvalo že na Kindle sa dá nastaviť iba veľmi málo vecí a chýbajú jej niektoré funkcie na ktoré som zvyknutý.
Nuž, Dibuk Sága má omnoho menej možností nastavenia a chýba jej kopa vecí ktoré má dokonca aj Amazon Kindle.

Domovská stránka sa nedá nijako nastavovať. Celkom navrchu je pásik s časom a baterkou a *kopou* voľného miesta. Pod ním sú ikony Home (nerozumiem prečo musí byť na domovskej strane ikona pre návrat na domovskú stránku, ale dobre), Eshop (nerozumiem prečo musí byť na domovskej strane ikona pre prechod do eshopu keď celá spodná polovica displeja je venovaná Eshopu, ale dobre ;-) ) Ikona hľadania, svetlo a Nastavenia, V hornej polovici sú zobrazené tri a pol obálky čítaných kníh - od najnovšie čítanej alebo pridanej až po najstaršiu. Obálky sa dajú posúvať prstom a môžte sa prepnúť do knižnice. Privítal by som knihy v podobe zoznamu, aby tam mohlo byť viac naposledy použitých kníh.
Pod nimi je REKLAMA - knihy z kníhkupectva Skvelo.sk alebo Martinus.sk, podľa toho odkiaľ ste čítačku kúpili. Modely od Telekomu majú skvelo. Nedá sa to vypnúť, môžte akurát čítačku nepripojiť na Internet a vtedy tam je kopa nevyužitého prázdneho miesta a upozornenie že sa máte pripojiť na Internet.

Knižnica. Môžte mať zobrazené 3 x 2.5 obálky alebo 4 knihy vo forme zoznamu s obálkami. Privítal by som knihy aj v podobe textového zoznamu, aby tam mohlo byť viac kníh a aby sa v tom dalo listovať aj keď je tam viac kníh. Prajem vám veľa trpezlivosti pri listovaní vo väčšom množstve kníh. Musíte to trpezlivo posúvať prstom tak aby ste neklikli na knihu. Posuvník vpravo len ukazuje pozíciu v knižnici na listovanie sa požiť nedá. Ak kliknete na knihu namiesto posunutia, musíte sa vrátiť znova na domovskú obrazovku, (pozrieť na reklamu Martinusu alebo Skvelo), kliknúť na knižnicu, ZNOVA ju prepnúť na režim zoznamu. Neskôr budem testovať väčšie množstvo kníh a adresáre, ale zatiaľ to vyzerá tak že tam neexistuje ani podpora adresárov ani zoskupovanie kníh do collections ako to majú všetky ostatné čítačky.

Po pripojení na PC sa zariadenie nechová ako pamäťové médium (ako to robí drvivá väčšina ostatných čítačiek) ale ako androidovské mtp zariadenie. MTP znamená Media Transfer Protocol. Na kopírovanie kníh vo Windows nemôžte použiť napríklad Total Commander ale iba okno prieskumníka. Na Totalcommander existuje mtp plugin, neviem ako sa s čítačkou dohodne Calibre. V mojom Mint Linuxe používam okno štandartného súborového managera, alebo adresu mtp://E60QH2 - zariadenie nemá mount point. Osobne som s týmto riešením *veľmi* nespokojný. V Linuxe sa čítačka hlási ako mtp:/E60QH2. Takto sme identifikovali že to je Netronix model E60QH2.
Po nakopírovaní knihy do čítačky som ju musel resetovať aby sa tam kniha objavila. Toto považujem za vážnu chybu - bug. Tiež by na zaujímalo, prečo potrebuje mať čítačka na mtp partícii adresáre:

LOST.DIR
Alarms
DCIM
Download
Movies
Music
Notifications
Pictures
Podcasts
Ringtones
Books
Android
sleep
.Reader
.android_secure

Aplikácia na čítanie:

Som veľmi nespokojný s nastavením veľkosti písma. Tretia veľkosť je pre mňa malá a štvrtá veľká. Prečo tam SAKRA! nemohli dať posuvník, alebo aspoň zoznam s menšími krokmi.
Čítačka sa dodáva s štyrmi nainštalovanými písmami, ale jednoducho sa dajú doinštalovať ďalšie.
Nastavenie riadkovania mi nevyhovuje. Aj najhustejšie riadkovanie má omnoho väčšie rozostupy než na aké som zvyknutý. Hodilo by sa podrobnejšie nastavenie - od 70% do 200% štandartného riadkovania.
Posledná vec na ktorú sa dnes budem sťažovať je to že stavový riadok na spodku stránky knihy zobrazuje iba číslo strany /počet strán a nič iné. Napríklad Coolreader ktorý používam na PocketBooku tam má názov knihy, autora, číslo strany, počet strán, percento prečítanej knihy, čas, stav baterky, vyznačenie kapitol a grafické znázornenie postupu. Všetko toto sa dá nakonfigurovať a ešte stále som nespokojný že nemám na výber aj stav Wifi a svetla ;-) Na staršom modeli PocketBooku som používal upravený FBReader a aj tam boli bohaté možnosti nastavenia stavového riadku. V ďalšom príspevku ukážem že aplikácia na čítanie je vlastne zamaskovaný FBReader. O to viac ma štve že autori firmware umelo obmedzujú možnosti nastavenia čítačky.

Inštalácia nového písma:
Pripojím čítačku na PC, na mtp:/ "disku" vytvorím adresár Fonts (s veľkým 'F') a tam nakopírujem vybrané písma.
Hotovo! Spustím aplikáciu na čítanie, a tam tie 4 písma v nastavení písem je vlastne skrolovací zoznam - ah s drobným sivým scrollbarom napravo.